Lemsteraken V/VA Klasse

Nieuws archief

Fantastisch Hylperweekend

Geplaatst op 24 september, 2019

Hieronder de uitslagen lijsten en verslag van een fantastisch Hylper weekend.

Wind, zon en gezelligheid was ruim aanwezig. Ieder die er niet bij was heeft wat gemist, dus zorg dat je volgend jaar wel komt!!

Ongemeten & VB’s:

Einduitslag VB+ongem.

finishlijsten VB+ongem. incl.TVF formule

VA’s:

einduitslag VA

finishlijsten VA incl TVF formule

 

Hylper Hurdsilerij – verslag vanaf de IJsvogel

 

Voor ons, samen met een aantal andere trouwe aken, de laatste van dit seizoen. De Friesche Hoek gaan wij niet redden, en velen met ons, ondanks de nadrukkelijke en warme invitatie van Wim van Rootselaar tijdens de prijsuitreiking van zondag. De Daniëlle gaat wel en hopelijk bedenken zich nog een paar teams als ze dit lezen. Lemmer is beregezellig en mooi vaarwater !

Terug naar Hylpen. Als je dan toch afsluit dan doe je dat graag met een mooi gevoel en een prachtige herinnering die je tijdens de winter warm houdt en gemotiveerd. Dat had de organisatie in alle opzichten prima verzorgd tot en met subliem zeilweer. Zonnetje er bij op standje 20+ en een stabiele wind tussen de 10-16kts. Meer kan je niet wensen, behalve de gezelligheid van een vloot van 11 VA’s en hun leuke bemanningen. Het blijft ook een prachtig aanzicht om 11 VA’s en 8 VB’s/ongemeten in de oude haven van Hylpenrijen dik afgemeerd te zien met een mooie avondzon. Weet wat je mist als je er niet bij was.

Vrijdagavond na wat zeilwisselingen en een borreltje hier en daar gaat het los met de Amerikaanse BBQ. De lekkerste dingen gingen op de gril, de salades zagen er ook goed uit. Drankje erbij met een goed gesprek tegen wat achtergrondmuziek. Wat wil je meer. Wij hebben de controle over de Bluetooth speakers wat later uit handen gegeven en hebben de veren opgezocht.

Zaterdagochtend palaver en langzaam ontrafelt zich de vloot van de kade na ontbijt, koffie en opruimen. Wij hebben onze DRS (drag reduction system) technisch nagelopen en zo afgesteld dat deze nu in vergelijk met het NK wel volledig open kan (lees – stand schroefbladen). Op de IJsvogel is de verwachting dus gespannen over welk stapje er nu weer in performance gemaakt kan worden.

Er staan drie korte races op het programma en de wedstrijdleiding heeft het scala aan mogelijke banen ook plezierig afgewisseld. De banen hadden allemaal een zeilduur van ongeveer 1 uur en dan wordt het altijd mega spannend in de uitslagen die dan vaak onderling op secondes beslecht worden. En een paar secondes heb je snel verspeeld…..
Na twee races tekent zich in de top 3 een strijd af tussen de Groote Beer van Tijmen, De ZA-1 de Jager van Erik en de Daniëlle van Willem. Maar ook in de middenmoot is het mooi dringen geblazen. Secondes zoals gezegd en vooral de Kaatje zet een sterke trend door en zeilt “als de brandweer”.
Vlak voor race 3 is het opeens een drukte van belang tussen de Daniëlle en de Groote Beer. Worden daar nu met een rib bootvluchtelingen aan boord genomen? Nee, het blijkt dat Willem en Tymen de uitdaging hebben neergelegd om met de hele crew van boot te wisselen en dan eens zien wie er wint. Die onderlinge strijd wordt op 9 seconden gecorrigeerde tijd beslist, daar waar de ZA-1 een eerste plek pakt in race 3. Wie zegt u? De Groote Beer finishte voor de Daniëlle (Willem voor Tymen).

Terug naar de haven terwijl het zonnetje en een fijne bries er nog staan en opruimen en oppoetsen voor de borrel en het feest. Prachtige zeildag in het dagboek genoteerd en wij als de IJsvogel ook blij dat we in de vloot mee kunnen en daarnaast nog steeds weer dingetjes vinden, oppakken en verbeteren.

Onze feesttoeter en draaischijf was ingepakt voor Hylpen en dus na een nabespreking en borreltijd om de luidsprekers op de roef te zetten, het DJ-paneel erachter en Sander de Sax om de nek. Blazen maar! Het is verwarmend om te zien hoe iedereen dat oppakt en waardeert. Tot en met de passanten op de kade. Swingtime! Maar niet voor al te lang want er wordt op de sluisdeur geklopt en zie ginds komt de “stoomboot” compleet met biertap, koelkast en coole muziekband op de millimeter tussen de aken door. Dirk en Walter delen samen met de nieuwe generatie traytjes uit met bier, wijn, fris en de bitterballen komen vanaf de kade door. Afwisseling doet leven en het namiddag feestje gaat lekker door! De kades zien inmiddels ook zwart van de mensen (niet te verwarren met..) en het is weer een en al Aken-promotie !
Na de varende muziekband met drank pakt Sander nog even de Sax en draaien we nog wat beats door tot etenstijd omdat een prijsuitreiking met avond partijtje niet op een lege maag kan natuurlijk.

In de avond heeft de muziekband van de boot zich omgetoverd tot een vol elektronisch uitgerust ensemble wat in de feestschuur gereed staat. Dirk doet een mooi praatje, overhandigd de dagprijzen en verrast de Sander en Jasmijn van de IJsvogel met de grote whiskyfles voor haar inzet en progressie om vol mee gaan in de VA wedstrijden. Wellicht hoopte deze en gene dat de fles ons zondag zwaar zou vallen… Het feest kon los, de schuur was afgeladen en bij mijn weten zat het dak er nog net op de volgende ochtend.

Zondag, opstaan met een dun zonnetje waar moeder natuur de thermostaat al snel weer op de 20+ zette en de windmotor op stabiel en onbewolkt. Dat zal sommigen met wat mist om het hoofd kort ontgaan zijn, maar iedereen was na het palaver weer vlot van de wal en klaar aan de startlijn. Wat het wedstrijd comité exact gedaan heeft op de feestavond is niet echt bekend, echter werd race 1 na zo’n 25 minuten afgebroken. Wij hadden zelf al wat problemen ook om de bovenboeien te spotten. En WOILAH! Dat klopte ook, want die lagen er niet! Het comité meldt iets later over de VHF dat ze de baan verkeerd om hadden neergelegd. Feitelijk hadden we dus beter downwind kunnen starten…. Hier zijn verder niet al te veel vragen over gesteld. Race 1-b dus. Mooie start, veld scherp op de meet, enkel de ZA-1 kwam er van de top-3 moeilijker uit. Race 2, een langere baan, was helaas voor de ZA-1 de ruimte krap op de startlijn en gingen de Groote Beer en de Daniëlle als concurrenten wel vrij weg voor het podium. De einduitslag was Daniëlle op 1, de Groote Beer op 2 en de ZA-1 de Jager op 3. Op de kade hoor je dan nog even dat de Groote Beer eigenlijk de Daniëlle in de tang had, maar dat moeder natuur niet de windshift en/of druk bracht waarop gerekend werd toen de klem even losgelaten werd. Het is nooit voorbij totdat de grote dame zingt….  De trofee is naar Nijkerk. De oproep ligt er aan alle Aken om volgend jaar een aak extra te rekruteren voor de Hylper omdat mensen eigenlijk zo’n mooie wedstrijdserie in prachtig weer niet mogen missen, laat staan feest en gezelligheid!

Als IJsvogel zijn we tevreden met de weg die we bewandelen om progressie te maken. Het gaat natuurlijk nooit snel genoeg, maar de sfeer, sportiviteit en zeker ook de hulp en adviezen van andere schepen maakt dat de VA-klasse geweldig is om in te varen en samen mee te genieten!

Tot snel weer op het water en een fijne herfst en winter gewenst!

Uitslag ONK 2019: Groote Beer prolongeert zijn titel

Geplaatst op 9 september, 2019

Van vrijdag 6 t/m zondag 8 september is onder zeer wisselende omstandigheden vanuit Medemblik het ONK 2019 gevaren, waarbij de ‘Groote Beer’ zijn titel na een zeer spannende strijd heeft geprolongeerd. (Zie hieronder uitgebreid verslag van de winnaar).

1. Groote Beer, T van Rootselaar (11pt)

2. ZA 1, E Hermans (13pt)

3. Maasvogel, E Pluimers (13pt)

4. Danielle, W van Rootselaar (16pt)

5. Papegaai, A Tulp (23pt)

6. Kaatje, T Dijksman (24pt)

7. HL 3, W van Berkum (27pt)

8. Grote Jager, S Emmerik (36pt)

9. IJsvogel, S den Hartog (37pt)

10. Fleanende Ingel, B Romkema (46pt)

 

  NK VA 2019 vanuit de kuip van de Groote Beer.

  Dondermiddag. Enkhuizen. Bemanning komt aan boord, spullen worden ingeladen, schoten worden gelegd, zeilen worden aangeslagen. We gaan de boot gezamenlijk naar Medemblik varen. Onderweg nog wat tuning van boatspeed en manoeuvres trainen. “We gaan niets aan het toeval overlaten”, wordt er meermaals gezegd, ook in de weken voorafgaand. Na de commotie van 2018 dewelke ontstond nadat Pieter-Jan P met ons meevoer, kunnen we het ons niet veroorloven om deze keer – zonder hem – niet te scoren. Daarnaast is er ook gewoon het kampioenschap dat we te verdedigen hebben.

  De windmeter gaat hard op en neer in de Buyshaven, piekt 25 knopen. Opklaringen zijn in zicht nadat een bui overgetrokken is. We gooien los.

  We motoren het Krabbersgat uit, zetten koers naar Medemblik. Om de hoek hangt de volgende bui alweer. Van het geplande trainingsrondje komt uiteindelijk niet veel. Ideaal weer is anders en in de buien staat veel wind. We willen zeker geen brokken maken.

  Vrijdagochtend. Bemanningen zijn druk in de weer. Nieuwe zeilen kraken her en der uit de zak, de vouwen zitten nog int verse dacron. We varen uit. Er staat stevige wind. We bespreken welke setup we gaan varen op vlak van voorzeilen, zwaardposities ed. We zijn dit jaar met 10 boten aan de start: Grote Jager, Kaatje, HL3, Danielle, Flaenende Ingel, Papegaai, IJsvogel, Maasvogel, ZA1 en Groote Beer.

  Net vóór de eerste start meldt Maasvogel op de VHF dat ze technische problemen hebben en terug naar de haven varen. Daar gaat dan al meteen je aftrekwedstrijd, sneu om zo te moeten beginnen aan een wedstrijdserie.

  Eerste start is goed, we hebben goede positie. De boot loopt niet helemaal lekker. We liggen vrijwel de hele wedstrijd naast de Grote Jager en we missen duidelijk hoogte en snelheid. Downwind lopen we wel goed en tactisch kunnen we veel goedmaken. De IJsvogel lijkt met nieuwe zeilen te varen en ze zitten opmerkelijk goed mee voorin het veld. Ook de tweede race blijft de boatspeed wat hangen onder target en daar zijn we niet tevreden mee. De oplossing wordt gezocht in de settings, want verder lijkt er geen probleem te zijn.

  Zaterdag krijgen we heel andere condities. Licht weer; 5-12 knopen wind. Veel doortrekkende buien waarbij we getrakteerd worden op de ene windshift na de andere. Er kon hier veel gewonnen of verloren worden. De hoek kiezen ten opzichte van de bui was essentieel om hier goed door te komen. Een strategisch spelletje voor de tacticus dus. Niet gek laten maken door een boot die een paar honderd meter verder, 10 tot 20 graden hoger aan de wind loopt. “Hij krijgt hem zometeen wel op z’n bek”. En zo ging het ook.

  Hele gekke toestanden in race 4 waarbij we na de start – over bakboordboeg – een enorme rechtershift krijgen waarbij we met bijna alle boten in een banaan liften richting de bovenboei. Een korte slag van paar honderd meter over stuurboord en we zouden bij de upwind gate zijn. De wind valt weg. De Kaatje en de HL3 waren de enigen die in de ‘goede’ rechterhoek zaten en komen van heel ver over bakboordboeg met veel druk aangevaren. Daardoor worden we last minute nog gedwongen om voor de andere boei te kiezen. We komen uiteindelijk met bijna het hele veld tegelijk aan bij de upwind gate, het is allemaal krap maar er wordt sportief gevaren en we komen er goed doorheen. De Kaatje komt zelfs heel mooi als eerste over de finish met de HL3 als tweede in gezeilde tijd.

  Zaterdagavond, de uitslagen zijn bekend. We staan bovenaan het lijstje, met slechts 1 puntje voorsprong op nummer 2. Dat is de Maasvogel, wat knap is gezien de DNS die ze gescoord hebben op de eerste dag, die ze na twee dagen varen, nu kunnen aftrekken.

  Danielle en ZA1 staan 3 en 4 met 3 punten achter ons, dus wiskundig is er nog veel mogelijk.

  Zondag stond er een lange baan op het programma, dewelke niet afgetrokken kon worden. De boodschap was duidelijk voor ons: wij moeten hard varen en de Maasvogel mag niet winnen. Al van bij de voorbereiding van de start draaien de Maasvogel en de Groote Beer om elkaar heen, wat zich uiteindelijk voor de rest van de dag verder zal zetten. Onze start is niet goed. Danielle ligt te dicht onder ons, we hebben te weinig snelheid en onze grootste concurrent, Maasvogel, ligt boven ons en heeft een veel betere start. We krijgen last van beide boten, we kunnen onze snelheid en hoogte niet lopen. Het ziet er op dat moment niet goed uit. Het is zoeken naar een escape over stuurboord wat niet altijd makkelijk nét na de start. Het gat komt er, we gaan overstag. Vrije wind. Meteen kunnen we heel andere parameters varen en de boot loopt er goed doorheen. Het is een heel lang kruisrak dus tactisch zijn er veel mogelijkheden, de wind lijkt erg plaatselijk, wat achteraf ook bleek. Toch wordt er gekozen om de Maasvogel niet los te laten dus we gaan weer overstag om ze op te zoeken. Daardoor moeten we de Danielle en de Papegaai laten gaan. Gedurende het eerste kruisrak kunnen we tactisch toch een paar goede hoeken kiezen waardoor we toch net vóór hen om de eerste ton varen. ZA1 had ervoor gekozen om extreem de rechterhoek in te gaan en had daar erg goede zaken gedaan. Ze lagen mijlen voor op de rest van het veld, hetgeen ons op zich niet slecht uitkwam.

  Na de eerste boei gaat de halfwinder erop. De wind is dun. De Kaatje heeft ook een goed kruisrak gevaren aan de rechterkant en ligt nét voor ons. Maasvogel achter ons, maar die komt hard aanzetten. We komen ietwat klem te zitten tussen beide schepen. Wat volgt is een kat-en-muisspel met een prachtig loefduel onder halfwinder met de Maasvogel. Er wordt scherp gevaren, dichtbij elkaar, maar wel sportief. Onze concurrent ligt nu voor ons. Het is een lang rak met een dun windje dat de hele tijd op en neer gaat. Focus en concentratie is vereist om snelheid in de boot te houden wat niet makkelijk is. Doordat we met beide boten een stuk hoger liggen dan de rest van het veld in een nieuwe wind, varen we met meer druk om de Danielle en de Papegaai heen. ZA1 is bijna uit het zicht verdwenen, zo ver voor liggen ze. Aan het einde van het voordewindse rak weten we toch voordeel te halen uit een paar drukvelden waardoor we weer aan de binnenkant van de boei terecht komen en net vóór onze directe concurrent kunnen ronden.

  Er volgt weer een lang kruisrak met wisselende condities. Het is constant spelen met settings om de boot aan de praat te houden. We blijven dicht bij de Maasvogel zodat we onze positie goed kunnen verdedigen. Door de verrekijker zien we de S-vlag waaien bij de boventon, wat betekent dat de wedstrijd daar afgekort wordt. Mathematisch zitten we nu vóór ze. We moeten enkel nog finishen. De wind trekt aan. De vraag aan ons voordek om meer valspanning op de voorzeilen te zetten, wordt op dat moment zelfs afgewimpeld, om de kans op brokken uit te sluiten.

  We finishen op de kont van de Maasvogel. De buit is binnen, de Groote Beer is weer Nederlands Kampioen. Het was een mooie en sportieve strijd, we hebben er hard voor gewerkt en we zijn er dan ook erg blij mee!

  Team Groote Beer

SI en NOR ONK VA (6-8 september)

Geplaatst op 28 augustus, 2019

Beste Aakzeilers,

Hierbij definitieve versies van de NOR en SI van ons Open Nederlands Kampioenschap [ONK] op 6 t/m 8 september. Zoals afgesproken tijdens de voorjaar ALV is nu een verwijzing naar de statuten opgenomen (zie regels 1.4 NOR en 1.3 SI) .
Het goede nieuws is dat er voldoende schepen (zie onder aan bericht) én opvarenden zijn om als Klassenorganisatie in samenwerking met het KNWV, en gesteund door onze Hoofdsponsor Workumer Jachtservice, straks op zondag de officiële Nederlands Kampioen 2019 te kunnen huldigen.
Het slechte nieuws is dat er nog maar 2 dagen (nml. tot 30 augustus) zijn om je alsnog formeel in te schrijven om dit gezellige evenement niet te missen, dus wees er nog snel bij !!
Groet en tot over 2 weken in Medemblik,
Namens het voltallige bestuur,
Rien
Inschrijvingen/toezeggingen (per 28 augustus, in willekeurige volgorde):
  • Fleanende Ingel
  • Danielle
  • Jager
  • Grote Jager
  • Papegaai
  • Groote Beer
  • Maasvogel
  • Kaatje
  • HI 3
  • IJsvogel
Programma:
Donderdag
  • – registratie in regatta centrum (20-21 uur)

Vrijdag

  • – palaver voor regatta centrum
  • – 10:25 eerste waarschuwingssein van 3 korte wedstrijden
  • – verzamelen in oude haven voor Brakeboer voor kade borrel
Zaterdag
  • – palaver voor Brakeboer
  • – 10:25 eerste waarschuwingssein van 2 middellange wedstrijden
  • – kade borrel bij Regatta centrum en aansluitend diner MED Trattoria aan lang gedekte tafels
Zondag
  • – palaver voor regatta centrum
  • – 10:25 eerste waarschuwingssein van lange baan (rondom Vogeleiland)
  • – prijsuitreiking achterzijde regatta centrum

Formulieren

SI NK V VA 2019 def

NoR NK V VA 2019 def

Inschrijvingsformulier ONK V:VA 2019

Inschrijving ONK V/VA (vr. 6-8 sep, Medemblik)

Geplaatst op 2 augustus, 2019

Het ONK 2019 is afwisselend in oude Haven en Regatta Center. Vrijdag en zaterdag verschillende korte en middellange banen en op zondag wordt weer een uitdagend ‘rondje Vogeleiland’ uitgezet. Dit jaar scheepsdiner bij MED Trattoria in Regatta Center. Inschrijven en betalen voor 30 augustus.
Let op: havengelden dienen apart afgerekend te worden met Regatta Center en Oude Haven
Programma:
Donderdag
  • – registratie in regatta centrum (20-21 uur)

Vrijdag

  • – palaver voor regatta centrum
  • – 10:25 eerste waarschuwingssein van 3 korte wedstrijden
  • – verzamelen in oude haven voor Brakeboer voor kade borrel
Zaterdag
  • – palaver voor Brakeboer
  • – 10:25 eerste waarschuwingssein van 2 middellange wedstrijden
  • – kade borrel bij Regatta centrum en aansluitend diner MED Trattoria aan lang gedekte tafels
Zondag
  • – palaver voor regatta centrum
  • – 10:25 eerste waarschuwingssein van lange baan (rondom Vogeleiland)
  • – prijsuitreiking achterzijde regatta centrum
NoR NK V VA Aken 2019 def
Inschrijvingsformulier ONK V:VA 2019

Inschrijving Hylper Hurdsilery geopend

Geplaatst op 26 juli, 2019

Dirk Blom Lemsteraken organiseert het jaarlijkse zeilfestijn in Hindeloopen op 21 en 22 september, met op de vrijdagavond een gezellige aanbreng BBQ (american style). Zaterdagavond feest in ‘De Foeke’ !

Zie bijlage voor meer info en inschrijvingsformulier (voor 7 september inschrijven & geld overmaken):

uitnodiging hylper hurdsilerij sept 2019

RACE inschrijving Hylper Hurdsilery 2019

Zomeroproep: inschrijven voor Flevo, 24Uurs en ONK

Geplaatst op 24 juli, 2019

Beste VA-zeilers,

Terwijl ik in de ongetwijfeld mooiste zomerweek van Nederland met Alies een weekje langs de meren fiets in ‘het land van de Skûtsjes’, dwalen mijn gedachten toch vanzelf naar de stoere Lemsteraken al bonkend op de ruwe ‘Zuiderzee’ …
Maar dan is het wel het aller mooiste en gezelligste als we met een grote vloot aan de start en bij de walactiviteiten verschijnen. Vandaar namens het bestuur deze zomeroproep om uw schip in te schrijven voor de komende drie wedstrijden:
– FlevoRace (16-18 aug) vanuit Enkhuizen
Om het wier in Markermeer te ontwijken dit jaar vanuit de Buyshaven op het IJsselmeer. Op vrijdag langebaan en in het weekend verschillende korte.
Op dit moment: Weerga- Danielle- Maasvogel- Kaatje- IJsvogel
24 Uurs Race (23/24 aug) op IJsselmeer
Hoeft geen verdere toelichting … na de ‘barre’ tocht altijd weer gezellig in Medemblik op zaterdag avond
Inschrijvingen: Flaenende Ingel- Papegaai- Danielle- UQ32- Kaatje
ONK VA Klasse (vr. 6-8 sep) vanuit Medemblik
Afwisselend in oude Haven en Regatta Center. Vrijdag en zaterdag verschillende korte en middellange banen en op zondag wordt weer een uitdagend ‘rondje Vogeleiland’ uitgezet. Dit jaar scheepsdiner bij MED Trattoria in Regatta Center.
Inschrijving is nog niet geopend, maar trommel alvast je bemanning bij elkaar om mee te strijden voor de titel en/of de gezelligheid te verhogen.
Nou, ik ga weer fietsen en hoop jullie op het water te zien!
Rien, namens VA Bestuur

Verslag Markervuur 2019, vanuit kuip IJsvogel

Geplaatst op 24 juni, 2019

Vrijdagavond is het al gezellig bij de KNRZV Muiden. Een 10-tal aken heeft zich ingeschreven voor de Markervuur race  2019 en in hetzelfde weekeinde is Muiden gastheer en organisator van de Optimisten Combi’s. Dan weet je het wel, parkeren op P1 / P2 en een tax op de parkeerplaatsen van de KNRZV.

Zaterdagochtend prachtig weer en heerlijk opstaan. Palaver waarbij de wedstrijdorganisatie kordaat de banen aanpast op de weersverwachting en zo alles inzet om een mooie long distance naar Volendam uit te leggen. Complimenten voor een wedstrijd comité dat zich dusdanig inzet voor de zeilers ! Rond 10.00 is iedereen op weg naar de startlijn boven Pampus. Er staat een mooie zomerse bries die ook zorgt voor de nodige verkoeling. De kleding trend waargenomen is korte broek, polo, pet en zonnebril, alles afgetopt met factor 20+. De eerste start valt netjes op de aangekondigde tijden, zij het dat wij zelf met inzeilen iets t ever van de startlijn  verwijderd waren in ons enthousiasme met nieuwe voorzeilen. De aanloop in de 5 minuten was weer een mooie opstapeling en strijd met de aken die steeds krapper starten en in het schot vallen. Danielle, Grote Jager, De Jager, Maasvogel gingen mooi vanaf de lijn en pin weg, daar waar een windshift voor anderen de lijn en pin in de laatste minuten moeilijk haalbaar maakten. De stuurboord slag was dus opeens de goeie klap. Wij konden die met de IJsvogel pakken achterlangs en toot onze grote vreugde konden we ons halverwege het eerste kruisrak melden bij de kopgroep na en paar goede klappen  op de shifts. Achterlangs bij de Grote Jager, De Jager en even voor de Maasvogel. Dat is complete nieuw voor ons en een hele fijne bevestiging dat alle investering in team en schip er een keer uit komen.

Na de eerste boei en een mooi kruisrak Zijn de Danielle, De Jager en de Grote Jager mooi weg. Wij hangen er lekker achter samen met de ons zusterschip de Maasvogel. Daarachter heeft de Kaatje al hele goede zaken gedaan met een sterk kruisrak en zitten de UQ32, Brut, Weerga en Brandende Liefde ook volop in de strijd.
We weten wat er vervolgens in een long distance staat te gebeuren. De vloot splitst en rekt zich uit op TVF. Speed-varen en de focus vast houden in het mooie zeilweer is dan de onderscheidende factor. Gezien het feit dat wij een verrekijker nodig hadden om de kopgroep te bewonderen, maar daarentegen de Kaatje nog zonder bril op visual hadden kondigde al een bijzonder einde aan.
Je praat soms over een “kamelenrace” als je ver uit elkaar ligt en in je eigen plek je eigen race tegen de klok vaart. Hebben wij Max Verstappen ook wel eens over gehoord….  Maar wat een geweldige zeildag! Wat een strijd ook! Wij hebben heerlijk 1 op 1 gestreden met de Maasvogel. Voorin zaten ook vier schepen op elkaars steven. Uiteindelijk was de Danielle het beste weg gevolgd door De Jager en dan de Maasvogel. De grote winnaar daarachter was de Kaatje die in meer dan 4 uur zeilen de TVF vol uit het schip heeft gehaald en een mooie vierder plek pakte net voor de Grote Jager. Zes voor ons, maar wij waren daar super blij mee omdat we eindelijk mee konden met onze TVF.

What happens in Volendam, Stays in Volendam. Alle goede voornemens ten spijt, je weet eigenlijk al dat je naar de “Daik” gaat dat het nooit loopt zoals je gedacht had… Haring en Korenwijn, prima combinatie in prima gezelschap! Muziekje er bij, zonnetje, wat kan er mis gaan. Niks toch! Even wat eten, bij de IJsvogel staat de traditie van het Wadwaai-Diner en gingen er weer 3 heerlijke gangen doorheen me een wijntje en de traditionele Irish Coffee toe. Dan nog even een muziek-quiz op de UQ 32 aangezien die enerzijds de kuipruimte heeft, anderzijds de gezellige gastheren/vrouwen en ook de juiste wattage in installatie en koelkast om zoiets briljant te kunnen invullen. Prima avond in prima gezelschap en daarna, sommigen op de wenkbrauwen, over zwaarden, klampen, gangboorden weer naar huis.

Zondag ochtend zette het comité de ingezette lijn door en kwam wederom met een keurig aangepaste banenkaart op de weersvoorspelling. Iedereen was weer fris en fruitig en de koperen ploert had zich ook al weer gemeld samen met een 8-10kts briesje. Allemaal ordelijk de haven uit en op naar het startgebied. De eerste start werd op de laatste twee minuten dit keer weggeblazen vanwege een dikke windshift. Prima call van de wedstrijdleiding! Start twee na verleggen van de lijn waren de grote concurrenten bij het schip op de millimeter mooi weg – De Jager, Danielle en Grote Jager als wij het goed gezien hebben. The Heat is On ! Wie gaat de Markervuur winnen. Leuk eerste kruisrak, wat deels de grote slagen over stuurboord had en een paar hoogteklapjes bakboord.  De Jager komt daar als beste uit met de Grote Jager en Danielle in een innige omarming. Wij hebben het genot weer te mogen aansluiten samen met de Maasvogel en ook de Weerga ! Die een mooi eerste rak gevaren heeft. De Kaatje zit er dan ook strak op samen met Brut, UQ32 en Brandende Liefde. Halfwinders op en gaan op speed! Waarschijnlijk vanwege de zonnestand varen een paar schepen een gunstigere zon hoek en verliezen wat meters, wij zijn zelf weer in het goede gezelschap van de Maasvogel en bewonderen haar mooie lijnen van achter. Doel nummer 1 – laat de Maasvogel die van ons ook eens zien. Dat lukt later in de race, terwijl  De Jager zich onttrokken heeft aan de vloot en als een kogel er vandoor is. De Danielle en de Grote Jager zien we noch wat in de omhelzing. Achter ons is een gat ontstaan wat met de TVF’s op een long distance na twee rakken te verwachten is. Het weer is echter wederom briljant en nu met een 12-13 kts is het geweldig zeilen! Wij weten ons zelf in goed gezelschap van de Maasvogel, vechten om de tijd te vullen een paar robbertjes uit en moeten de Maasvogel op de lijn nog net voor laten nadat zij weer een mooi melkmeisje hadden uitgeboomd. De Jager was inmiddels al binnen gevolgd door de Grote Jager en Danielle.

Overall de winst naar De Jager met een 2 en 1. Danielle met 1 en 3 op twee en jawel, de Maasvogel met 3 en 2 een derde plek. De gezelligheid op het terras van de KNRZV was als vanouds. Aangevuld en opgevolgd door de volgende generaties jonge zeilers/zeilsters vanuit de Combi Optimisten. Geweldig om de jeugd zo te zien en hun plezier in het zeilen!

Kortom – ideaal weer om wedstrijd te zeilen met lopende windjes en lekkere zon! Prima gezelschap en sfeer, mooie rivaliteit! Compliment voor de organisatie en hopelijk voor alle VA’s die helaas verhinderd waren een gedachte om de volgende races ook gezellig mee te doen!

Sportieve groet en tot de volgende !

De IJsvogel

 

1. ZA                   3 (2-1)

2. Danielle        4 (1-3)

3. Maasvogel    5 (3-2)

4. Grote Jager  9 (5-4)

5. Kaatje            10 (4-6)

6. IJsvogel        11 (6-5)

7. Weerga          14 (7-7)

8. UQ32             17 (9-8)

9. Brut                17 (8-9)

10. Brandende Liefde   20 (10-10)

Verslag HT race 2019

Geplaatst op 20 mei, 2019

Uitslag: HT Race 2019

In de aankondiging van de Race stond dat er een special walprogramma in Harlingen zou zijn met live muziek en attracties en inderdaad in de Noorderhaven was het een levendig tableau. 11 schepen in de VA klasse verschenen aan de start in gunstige maar uitdagende zeilcondities. Beide dagen werd voor de wind Oost-Noordoost kracht 4 gestart  met een forse stroom mee. Om dan met de halfwinder op mooi op tijd door de startlijn te gaan is tamelijk “nerve breaking”. De start op de eerste dag leverde danook  een waar spektakel op  met loevende schepen over stuurboord en een enkel schip die daar over bakboord door heen wilde. Maar knap gevaren door de schippers want ondanks de geringe afstanden tussen de schepen deed zich geen enkel incident voor.  De Kaatje en de Maasvogel kwamen gunstig uit de start en waren als eerste bij de Pollendam, evenals de UQ 32 en de IJsvogel. Tot de cardinaal ton in het Stortemelk was het varen zonder overstag manoeuvres. De kunst was om zo veel mogelijk de gebieden met de minste stroom op te zoeken. Vervolgens was het best lastig om met gorgelende stroom de boei goed te ronden. De Maasvogel verloor hier vele meters. Daarna was het scherp aan de wind met stroom tegen naar de finish.  De favorieten ZA 1 en de Danielle waren wat minder gunstig, om niet te zeggen vrij slecht, uit de start gekomen  en waren begonnen aan een fantastische inhaal race. Bij de finish was de ZA1 als eerste gevolgd door de Danielle. Op rating werd de Danielle eerste. Overigens er was enige verwarring rond de winnaar die 5 liter whisky mocht komen ophalen. De Commissaris van de Koning overhandigde bij de prijsuitreiking op de sleepboot HOLLAND de prijs aan de ZA 1 als snelste boot (line honours) maar de traditie is eigenlijk dat de winnaar op rating tot winnaar wordt uitgeroepen. Maar goed de gever bepaalt natuurlijk.

Inderdaad de CvK was er bij met het statenjacht Friso. Onze zeilcommissaris Walter van Berkum had op de klipper met gastheer Victron een ontvangst voor de klasse geregeld. Bijzonder was het optreden van de schipper van de IJsvogel, Sander den Hartog, die met zijn saxofoon een mooie en gezellige sfeer creëerde. Ik zou zeggen een betere ambiance in de Haven van Terschelling na een pittige zeilrace is bijna niet mogelijk.

Op de tweede dag bleek er iets minder wind te zijn maar nog steeds waren er prima zeilcondities. Opnieuw een voor-de-windse start die iets minder chaotisch verliep dan de vorige dag. De Maasvogel kwam als eerste bij de ton en gaf de voorsprong niet meer uit handen. In de Blauwe Slenk werd het nog even heel spannend want het was zaak zo hoog mogelijk te blijven sturen om de verre groene ton te halen. Miste je de groene ton dan was een hoogte slag onvermijdelijk en dat kost uiteraard vele minuten. Je moet in zo’n situatie wel een beetje geluk hebben want de schepen van de andere klassen kunnen behoorlijk in de weg varen. Zo waren oude bekenden van ons Bertin Sterk en Bennie Postma zo vriendelijk om bij een hoogte klap mooi boven de VA kopgroep te gaan varen en voor de nodige vuile wind te zorgen. Daar had vooral de ZA 1 last van en moest dus een hoogte klap maken.

Om het geheel compleet te maken draaide de wind verder door naar het zuidoosten en lag de Pollendam pal in de wind. Dat was kruisen geblazen in opperste concentratie. Indachtig wat wij aan boord een “Houtzagertje” noemen (zouden we nu ook een Danielle-tje kunnen noemen) bleven  we goed vrij van de Pollendam en gingen we niet te ver door tussen de gele boeitjes.  De wind werd echter minder en de stroom kwam nog behoorlijk door. Dat noopte enkele schippers om de race voor gezien te houden.

Op de Maasvogel hadden we Dirk Blom als gast aan boord onder de voorwaarde dat hij zich nergens mee mocht bemoeien. Dat lukte uiteraard niet. Maar onze stuurman was en bleef Laurens en Dirk zorgde dat de jongens en meisjes goed met de trim bezig bleven. Wij vonden het heel leuk om na al die jaren Dirk aan boord te hebben want zeilen kan hij als de beste. Al met al een top zeilpartijtje met als eindwinnaar de Maasvogel.

Erik Pluimers schipper Maasvogel

Inschrijving VA Klasse Evenement geopend!

Geplaatst op 10 mei, 2019

Beste Sportievelingen,
Ons eigen VA Klasse Evenement is op 8/9 juni, wederom in de pittoreske Oude Haven achter de witte brug bij de Dromedaris van Enkhuizen. Het belooft weer een gezellig weekend te worden, dus schrijft u allen met grote getallen in !!
Beide dagen zullen we 3 wedstrijden varen, waarbij op zaterdag de laatste wedstrijd de traditionele Voorgift is waardoor de rollen omgedraaid zijn: de langzamere Aken starten het eerst en moeten de route en zeilvoering uitzoeken én de snelle Aken dienen de achtervolging in te zetten en vrije wind zoeken. Zie bijgesloten Aankondiging voor meer details.
Het walprogramma kent dit jaar twee lokaties: op de kade bij ons aller vertrouwde ‘Ankertje’ zullen de inschrijving & palavers zijn en de borrel, prijsuitreiking en heerlijke Zeilersdiner is dit jaar in de overdekte ‘Brouwerij de Werf’ (aan de andere kant van het water, schuin tegenover ’t Ankertje).
Hieronder treft u het inschrijfformulier. Tevens kan hierop direct aanmelding voor het zeilersdiner en sponsoring van borrel & happen doorgegeven worden.
Het formulier dient gemaild te worden naar waltervanberkum@home.nl
Met vriendelijke groet en tot op het water,
Rien, namens het voltallige bestuur
NB. De documenten zijn ook via onze site te downloaden bij wedstrijden/VA KlassenEvenement
Aankondiging VVA Lemsteraken klassenevenement 2019 v1
Inschrijfformulier Va-klassenevenement 2019
Wedstrijdbepalingen klassenevenement Enkhuizen VVA2019 v1.0

Vroegboekkorting Deltaweekend (28-30 juni, Colijnsplaat)

Geplaatst op 29 april, 2019

Dit jaar is het Deltaweekend (28-30 juni, opvolger van de legendarische Delta Week) voor het eerst toegevoegd aan de wedstrijdkalender. Enkele aken hebben al interesse getoond om samen over de Noordzee naar Colijnsplaat te varen.
Let op: er geldt een vroegboekkorting van 10% indien je vóór 1 mei inschrijft. Dus wees er snel bij !!
Groet, Rien